Sunday 1 July 2012

Cara Arnab Mengawan

Pengalaman mnjg arnab semasa mengawan, bunting hingga la saat melahirkan anak mmg sgt berharga dan seronok! Bermula dari comel sehingga la Gora.. tidak terlepas juga pengalaman baby rabbit lahir pra-matang dan mati semuanya.. Pengalaman ni amat berharga...
Dlm post kali ini, kami ingin berkongsi tentang cara kami mengawankan arnab..


Kami dah cuba semua cara yg dicadangkan di blog2 dan JPV sendiri.. Hasilnya, kami temui cara sendiri untuk kahwinkan arnab, hasil gabungan pengalaman dan teknik2 yg telah digunakan sebelum ini..
a.Masukkan arnab jantan dan betina dlm kawasan yg luas, supaya arnab tersebut bebas bergerak..
b.Biarkan arnab selama 5 hari dan asingkan setelah 5 hari..
c. Hari ke 14 dan 20 lakukan pemeriksaan perut, palpation seperti dlm youtube.. jika rasa seperti banyak ketulan dibahagian abdomen, itu maknanya bunting.. bezakan antara bunting dan xbunting..

Kenapa teknik ini lain seperti yg dicadangkan?
- Haiwan akan mengawan bila betina tiba masa suburnya@on heat..si jantan mmg selalu nk mengawan.. jadi, kita akan lihat si jantan akan kejar betina dan jika xkena masanya, betina akan lari.. itu adalah normal.. betina akan menghasilkan pheromone, iaitu signal untuk mengawan.. hanya haiwan tahu bila, kita xtau.. jadi, klu kt gn cara 1dan 4, peluang untuk mengawan waktu subur tipis dan susah untuk pastikan arnab berjaya mengawan lalu bunting.. jadi, tmpt yg besar akan membolehkan arnab betina lari jika xbersedia bunting.. tp dlm 5 hari bersama tu, mst ada waktu arnab betina itu subur dan on heat dan mereka akan mngawan sendiri seperti di habitat asalnya..



Setakat ini, semua arnab betina kami berjaya bunting melalui cara kami dan berjaya melahirkan anak2 yg comel.. cara ini adalah yg paling mudah dan hampir sama seperti kehidupan asalnya di habitatnya..


Ini adalah tips bagi memastikan arnab berjaya mengawan, tp xsemestinya berjaya, palpation jg diperlukan..
boleh rujuk di  sayasukaarnab , dgn cara melihat kemaluan arnab betina, kita dpt tahu jika arnab mahu mengawan@x.. 


Cara-cara palpation pula.. sila rujuk: ARBA palpation..




Selamat mecuba! =) 
                  
             

1 comment:

  1. assalam..nak tanye boleh ke kita tak asingkan jantan dan betina lepas mereka mengawan?

    ReplyDelete